🎉 Gratis levering vanaf €100 · btw mogelijk 6% bij installatie

Bij Wattra staat kwaliteit voorop. Wij bieden een garantiebeleid conform de Belgische wetgeving en de Europese consumentenregels. Dit beleid geldt voor producten verkocht via onze webshop én voor diensten/plaatsingen uitgevoerd door Wattra.

1. Wettelijke garantie (consumenten)

1.1 Voor consumenten bedraagt de wettelijke garantie 2 jaar vanaf de leverings- of installatiedatum.
1.2 De wettelijke garantie dekt non-conformiteit bij normaal, huishoudelijk gebruik.
1.3 Bij professionele/B2B-aankopen geldt de wettelijke consumentenwaarborg niet; dan is enkel de fabrikant-/commerciële of contractuele garantie van toepassing.

2. Fabrikantgarantie & commerciële garantie (webshopproducten)

2.1 Elk product is vrij van fabricage- en materiaalfouten bij levering.
2.2 Binnen de garantieperiode hebt u recht op kosteloze herstelling, vervanging of—indien herstelling/vervanging onmogelijk of onevenredig is—(gedeeltelijke) terugbetaling.
2.3 Fabrikantgaranties (bv. Easee, Peblar, Marstek) gelden volgens de voorwaarden van de fabrikant (duur/voorwaarden kunnen per merk verschillen; zie productfiche/garantiecertificaat).
2.4 Garantie geldt niet bij onoordeelkundig gebruik, eigen wijzigingen/herstellingen, schade door externe invloeden (water/overspanning/bliksem/impact), installatiefouten door derden of niet-conforme elektrische installatie (AREI).

3. Garantie op installaties en uitgevoerde werken

3.1 Op arbeid/uitvoering door Wattra geldt 2 jaar garantie (consument) of 12 maanden (B2B) op correcte montage/verbindingen.
3.2 De garantie dekt gebreken door onvoldoende uitvoering of onjuist gebruikt materiaal binnen onze opdracht.
3.3 Zichtbare gebreken: schriftelijk melden binnen 8 dagen na uitvoering.
3.4 Verborgen gebreken: melden binnen redelijke termijn en binnen de garantietermijn.
3.5 Remedie: kosteloos herstel of heruitvoering van het gebrekkige deel; vervangende/bijkomende materialen worden volgens redelijkheid voorzien.

Let op gedeelde/assistentie-plaatsing: bij “assistentie installatie (gedeelde plaatsing)” beperkt de Wattra-garantie zich tot onze arbeid. Materialen en voorbereid werk die niet door Wattra geleverd/uitgevoerd zijn, vallen niet onder onze garantie.

4. Specifieke productcategorieën

4.1 Laadpalen/EV-chargers
– Voor OTA/firmware-updates en remote-diagnose is stabiele internetverbinding (wifi/UTP/LTE) nodig. Storingen door connectiviteit, router, firewall, ISP vallen buiten garantie.
– Configuratie/koppeling (app, RFID, OCPP, P1) valt onder dienst; eenmaal geleverd/geactiveerd is dat geen garantiegebrek.

4.2 Thuisbatterijen (LiFePO₄ e.d.)
– Fabrikantgarantie (capaciteitsbehoud/cycli) volgens fabrikantvoorwaarden.
– Installatie en gebruik conform AREI, Synergrid/DSO-richtlijnen en fabrikantmanual (ventilatie, omgevingstemperatuur, juiste beveiligingen, firmware).
Diepontlading (deep discharge): schade of versnelde capaciteitsdegradatie door herhaald ontladen beneden de door de fabrikant/BMS opgegeven ondergrens (of langdurige opslag met te lage SOC) valt niet onder garantie. BMS-/logdata kunnen gebruikt worden ter verificatie.
– Langdurige opslag: bewaar op aanbevolen SOC (typisch 40–60%) en binnen toegestane temperatuur; schade door opslag volledig leeg of in extreme temperaturen is uitgesloten.
– Retour/RMA van batterijen gebeurt enkel volgens ADR/UN-veiligheidsregels.

4.3 Beveiligingscomponenten (automaten, differentieelschakelaars, kamrails)
– Componenten die onder spanning zijn geweest of montagesporen vertonen, worden in garantie enkel beoordeeld op fabricagefout; montage-/installatiefouten vallen buiten garantie.

5. Procedure bij klachten of defecten

5.1 Meld een defect via info@wattra.be met ordernummer, aankoop- of installatiedatum, serienummer (indien aanwezig) en een korte probleembeschrijving + foto’s/video.
5.2 Wij bevestigen ontvangst en reageren binnen 5 werkdagen met vervolgstappen (diagnose, RMA, interventie).
5.3 Voor fysieke retouren krijgt u (indien vereist) een RMA-nummer en instructies. RMA-adres: Anthonis De Jonghestraat 36J, 9100 Sint-Niklaas, België.
5.4 Indien on-site bezoek nodig is en het probleem blijkt buiten garantie (bv. omgevings-/installatiefout of diepontlading), kunnen voorrij-/diagnosekosten worden aangerekend.

6. Dead-on-Arrival (DOA) & omruil

6.1 Bij DOA (defect bij eerste ingebruikname, binnen 14 dagen na levering/plaatsing): na verificatie voorzien we snelle omruil of reparatie volgens beschikbaarheid.
6.2 Het product moet compleet en indien mogelijk in originele verpakking worden aangeboden.

7. Uitsluitingen & beperkingen
  • Onoordeelkundig gebruik (overbelasting, verkeerde bekabeling, ventilatieproblemen).
  • Schade door derden of eigen aanpassingen (boren, solderen, flashen van firmware).
  • Externe invloeden: water-/vochtschade, corrosie, stof, chemische inwerking, slag/val, bliksem/overspanning, netstoringen.
  • Niet-conforme installatie (niet-AREI, ontbrekende beveiligingen, foute secties/rail).
  • Diepontlading van batterijen: ontladen onder BMS cut-off / minimale celspanning, opslag met te lage SOC, of het bypassen/uitschakelen van beschermfuncties.
  • Verwijderde/gewijzigde serienummers/verzegelingen.

7.2 Verbruiks- en slijtageonderdelen (zekeringen, connectoren, poets- en bevestigingsmaterialen) vallen niet onder garantie, tenzij fabricagefout.
7.3 Software, apps, cloud/back-office van derden vallen onder de voorwaarden van de aanbieder; Wattra is niet aansprakelijk voor beschikbaarheid of wijzigingen.

8. Aansprakelijkheid

8.1 Onze aansprakelijkheid is beperkt tot de waarde van het product of de factuur van de betreffende dienst/werk.
8.2 Indirecte schade (gevolgschade, winstderving, gegevensverlies, productiestilstand) is uitgesloten, behoudens opzet of dwingend recht.

9. Bewijs & toegang

9.1 Voor beoordeling kan Wattra vragen om foto’s/logs/meetwaarden of toegang (fysiek of remote) tot de installatie.
9.2 Toegang/begeleiding die niet wordt verleend kan de doorlooptijd verlengen; wachttijden/extra verplaatsingen buiten onze fout kunnen worden gefactureerd.

10. Toepasselijk recht en forum

10.1 Op dit garantiebeleid is het Belgisch recht van toepassing.
10.2 Bevoegde rechtbanken: Dendermonde, onverminderd dwingende consumentenregels.


Garantieclaim of vraag?
📧 info@wattra.be  •  ☎️ 03 375 50 17
RMA-adres: Anthonis De Jonghestraat 36J, 9100 Sint-Niklaas, België

Back to Top

Search For Products

Product has been added to your cart
//verwijderen uur op backorder//