Bij Wattra staat kwaliteit voorop. Wij bieden een garantiebeleid conform de Belgische wetgeving en de Europese consumentenregels. Dit beleid geldt voor producten verkocht via onze webshop én voor diensten/plaatsingen uitgevoerd door Wattra.
1. Wettelijke garantie (consumenten)
1.1 Voor consumenten bedraagt de wettelijke garantie 2 jaar vanaf de leverings- of installatiedatum.
1.2 De wettelijke garantie dekt non-conformiteit bij normaal, huishoudelijk gebruik.
1.3 Bij professionele/B2B-aankopen geldt de wettelijke consumentenwaarborg niet; dan is enkel de fabrikant-/commerciële of contractuele garantie van toepassing.
2. Fabrikantgarantie & commerciële garantie (webshopproducten)
2.1 Elk product is vrij van fabricage- en materiaalfouten bij levering.
2.2 Binnen de garantieperiode hebt u recht op kosteloze herstelling, vervanging of—indien herstelling/vervanging onmogelijk of onevenredig is—(gedeeltelijke) terugbetaling.
2.3 Fabrikantgaranties (bv. Easee, Peblar, Marstek) gelden volgens de voorwaarden van de fabrikant (duur/voorwaarden kunnen per merk verschillen; zie productfiche/garantiecertificaat).
2.4 Garantie geldt niet bij onoordeelkundig gebruik, eigen wijzigingen/herstellingen, schade door externe invloeden (water/overspanning/bliksem/impact), installatiefouten door derden of niet-conforme elektrische installatie (AREI).
3. Garantie op installaties en uitgevoerde werken
3.1 Op arbeid/uitvoering door Wattra geldt 2 jaar garantie (consument) of 12 maanden (B2B) op correcte montage/verbindingen.
3.2 De garantie dekt gebreken door onvoldoende uitvoering of onjuist gebruikt materiaal binnen onze opdracht.
3.3 Zichtbare gebreken: schriftelijk melden binnen 8 dagen na uitvoering.
3.4 Verborgen gebreken: melden binnen redelijke termijn en binnen de garantietermijn.
3.5 Remedie: kosteloos herstel of heruitvoering van het gebrekkige deel; vervangende/bijkomende materialen worden volgens redelijkheid voorzien.
Let op gedeelde/assistentie-plaatsing: bij “assistentie installatie (gedeelde plaatsing)” beperkt de Wattra-garantie zich tot onze arbeid. Materialen en voorbereid werk die niet door Wattra geleverd/uitgevoerd zijn, vallen niet onder onze garantie.
4. Specifieke productcategorieën
4.1 Laadpalen/EV-chargers
– Voor OTA/firmware-updates en remote-diagnose is stabiele internetverbinding (wifi/UTP/LTE) nodig. Storingen door connectiviteit, router, firewall, ISP vallen buiten garantie.
– Configuratie/koppeling (app, RFID, OCPP, P1) valt onder dienst; eenmaal geleverd/geactiveerd is dat geen garantiegebrek.
4.2 Thuisbatterijen (LiFePO₄ e.d.)
– Fabrikantgarantie (capaciteitsbehoud/cycli) volgens fabrikantvoorwaarden.
– Installatie en gebruik conform AREI, Synergrid/DSO-richtlijnen en fabrikantmanual (ventilatie, omgevingstemperatuur, juiste beveiligingen, firmware).
– Diepontlading (deep discharge): schade of versnelde capaciteitsdegradatie door herhaald ontladen beneden de door de fabrikant/BMS opgegeven ondergrens (of langdurige opslag met te lage SOC) valt niet onder garantie. BMS-/logdata kunnen gebruikt worden ter verificatie.
– Langdurige opslag: bewaar op aanbevolen SOC (typisch 40–60%) en binnen toegestane temperatuur; schade door opslag volledig leeg of in extreme temperaturen is uitgesloten.
– Retour/RMA van batterijen gebeurt enkel volgens ADR/UN-veiligheidsregels.
4.3 Beveiligingscomponenten (automaten, differentieelschakelaars, kamrails)
– Componenten die onder spanning zijn geweest of montagesporen vertonen, worden in garantie enkel beoordeeld op fabricagefout; montage-/installatiefouten vallen buiten garantie.
5. Procedure bij klachten of defecten
5.1 Meld een defect via info@wattra.be met ordernummer, aankoop- of installatiedatum, serienummer (indien aanwezig) en een korte probleembeschrijving + foto’s/video.
5.2 Wij bevestigen ontvangst en reageren binnen 5 werkdagen met vervolgstappen (diagnose, RMA, interventie).
5.3 Voor fysieke retouren krijgt u (indien vereist) een RMA-nummer en instructies. RMA-adres: Anthonis De Jonghestraat 36J, 9100 Sint-Niklaas, België.
5.4 Indien on-site bezoek nodig is en het probleem blijkt buiten garantie (bv. omgevings-/installatiefout of diepontlading), kunnen voorrij-/diagnosekosten worden aangerekend.
6. Dead-on-Arrival (DOA) & omruil
6.1 Bij DOA (defect bij eerste ingebruikname, binnen 14 dagen na levering/plaatsing): na verificatie voorzien we snelle omruil of reparatie volgens beschikbaarheid.
6.2 Het product moet compleet en indien mogelijk in originele verpakking worden aangeboden.
7. Uitsluitingen & beperkingen
- Onoordeelkundig gebruik (overbelasting, verkeerde bekabeling, ventilatieproblemen).
- Schade door derden of eigen aanpassingen (boren, solderen, flashen van firmware).
- Externe invloeden: water-/vochtschade, corrosie, stof, chemische inwerking, slag/val, bliksem/overspanning, netstoringen.
- Niet-conforme installatie (niet-AREI, ontbrekende beveiligingen, foute secties/rail).
- Diepontlading van batterijen: ontladen onder BMS cut-off / minimale celspanning, opslag met te lage SOC, of het bypassen/uitschakelen van beschermfuncties.
- Verwijderde/gewijzigde serienummers/verzegelingen.
7.2 Verbruiks- en slijtageonderdelen (zekeringen, connectoren, poets- en bevestigingsmaterialen) vallen niet onder garantie, tenzij fabricagefout.
7.3 Software, apps, cloud/back-office van derden vallen onder de voorwaarden van de aanbieder; Wattra is niet aansprakelijk voor beschikbaarheid of wijzigingen.
8. Aansprakelijkheid
8.1 Onze aansprakelijkheid is beperkt tot de waarde van het product of de factuur van de betreffende dienst/werk.
8.2 Indirecte schade (gevolgschade, winstderving, gegevensverlies, productiestilstand) is uitgesloten, behoudens opzet of dwingend recht.
9. Bewijs & toegang
9.1 Voor beoordeling kan Wattra vragen om foto’s/logs/meetwaarden of toegang (fysiek of remote) tot de installatie.
9.2 Toegang/begeleiding die niet wordt verleend kan de doorlooptijd verlengen; wachttijden/extra verplaatsingen buiten onze fout kunnen worden gefactureerd.
10. Toepasselijk recht en forum
10.1 Op dit garantiebeleid is het Belgisch recht van toepassing.
10.2 Bevoegde rechtbanken: Dendermonde, onverminderd dwingende consumentenregels.
Garantieclaim of vraag?
📧 info@wattra.be • ☎️ 03 375 50 17
RMA-adres: Anthonis De Jonghestraat 36J, 9100 Sint-Niklaas, België